Pelastusopiston verkkosivusto
Siirry Sisältöön
  • EN
    • Suomeksi (FI)
    • På svenska (SV)
  • Home
  • Degree programmes
    • Emergency Response Centre Operator degree
    • Firefighter degree
    • Sub-officer degree
    • Bachelor of Rescue Services
    • Studying at the Emergency Services Academy
  • Other education and training
    • International civil protection
    • Training for contract fire brigade personnel
    • Continuing professional education
    • Preparedness training
  • Research, development, and innovation
  • Library and information services
    • Statistics (Pronto)
  • About Emergency Services Academy Finland
    • Responsibility and sustainability
    • For visitors
    • Training ground and learning environments
  • Contact information
    • Maps and driving directions
    • For the media
    • Provide feedback
    • Data protection and processing of personal data
    • About the website
      • Site map
      • Accessibility statement
  • Home
  • Degree programmes
    • Emergency Response Centre Operator degree
    • Firefighter degree
    • Sub-officer degree
    • Bachelor of Rescue Services
    • Studying at the Emergency Services Academy
  • Other education and training
    • International civil protection
    • Training for contract fire brigade personnel
    • Continuing professional education
    • Preparedness training
  • Research, development, and innovation
  • Library and information services
    • Statistics (Pronto)
  • About Emergency Services Academy Finland
    • Responsibility and sustainability
    • For visitors
    • Training ground and learning environments
  • Contact information
    • Maps and driving directions
    • For the media
    • Provide feedback
    • Data protection and processing of personal data
    • About the website
      • Site map
      • Accessibility statement

Selkeä päämäärä ja rento ilmapiiri oppimisessa

24.6.2024

Hätäkeskustiimin vanhemman opettajan Timo Laatikaisen työt ovat lähteneet vuodenvaihteen jälkeen perusrytmillä käyntiin. Tästä lukukaudesta omanlaisensa tekee se, että nyt opintonsa aloitti kaksikielinen hätäkeskuspäivystäjäkurssi.

– Se aiheuttaa tiettyjä järjestelyjä, mutta muuten lähtee normaalirataa pyörimään tämäkin lukukausi, Laatikainen kertoo.

Syyslukukauden valmistujaisjuhlissa Pelastusopiston Oppilasyhdistys valitsi Laatikaisen vuoden 2023 opettajaksi kiitokseksi erinomaisesta työstä ja panostuksesta oppilaiden hyväksi. Oppilasyhdistyksen mukaan Timo on loistava opettaja ja huikea persoona. Tunnit ovat mielenkiintoisia, ja Timo saa opiskelijat aina hyvälle tuulelle. Palkinnon saaminen yllätti Laatikaisen.

– Se hämmästytti minut suuresti, mutta tietysti arvostan tätä opiskelijoilta tullutta palautetta. Se on yksi isoimmista tunnustuksista, minkä opettaja voi työstään saada.

Uusia oppeja ja alan kehitystä

Opettajavuosien aikana Laatikainen kertoo harjaantuneensa toimimaan ihmisten kanssa opetustehtävissä. Vuodet ovat myös opettaneet monia uusia asioita, ja on päässyt näkemään alan kehityksen.

– Tulin Pelastusopistolle vuoden 2005 loppupuolella määräaikaiseksi opettajaksi. Siitä lähtien olen ollut opettajana, tällä hetkellä vanhemman opettajan virassa.

– Olen nähnyt tämän kehittyvän hätäkeskustoimintaympäristön, kehittyvät tehtävänkäsittelyohjeistukset, tietojärjestelmäuudistukset ja tällaiset asiat. Samoin moniviranomaistoiminnan kehittyminen on ollut yksi iso asia, Laatikainen lisää.

Korona-aika muovasi myös opetusmenetelmiä.

– Korona-aika opetti tällaisen ”vanhan opettajan” uusille opetus- ja oppimismenetelmille, eli tuli etäopetus ja itsenäisen oppimisen materiaalin laatiminen.

Opetustyössä Laatikaisen mielestä parasta on motivoituneet opiskelijat ja se, kun huomaa opiskelijoiden omaksuneen läpikäydyt asiat. Myös työyhteisön merkitys on iso.

–  Meillä tutkinnosta riippumatta porukka on motivoitunutta ja aiheesta kiinnostunutta. Sitten on myös erittäin hyvä työyhteisö. Pelastusopistolla on hyvä henki, ja omassa opetuksessani olen saanut tehdä yhteistyötä useamman tiimin kanssa.

Selkeä päämäärä ja rento ilmapiiri oppimisessa

Motivoituneisuuden lisäksi Laatikainen kuvailee Pelastusopiston opiskelijoita aiheeseen paneutuviksi.

– Heidän kanssaan on mukava tehdä yhteistyötä. Meillä on selkeä päämäärä oppimisessa, mutta silti rento ilmapiiri oppimistilanteissa. Opiskelijat ovat opettajia haastavia ja keskustelevaa, mukavaa porukkaa.

Laatikainen toivottaa opiskelijoille opiskelun iloa ja menestystä opintoihin.

– Mukavaa ja rentoa mutta kuitenkin päättäväistä opiskelua, tsemppiä siihen ja hyvää vuoden jatkoa! Tehdään hyvää yhteistyötä, ja haastakaa edelleenkin opettajia.

Teemme aidosti merkittävää työtä

14.6.2024

Onnettomuuksien ehkäisyn ja siviilivalmiuden tiimi huolehtii nimensä mukaisesti ajasta ennen kuin onnettomuus tapahtuu. Erilaiset palotekniset laitteistot, kuten automaattiset paloilmoitin- ja sammutusjärjestelmät, rakenteellisen paloturvallisuuden periaatteet sekä valvonta osana pelastuslaitosten toimintaa ovat koulutuksen keskiössä.

Pelastusopistolla kaksi vuotta töissä ollut opettaja Samuli Kräkin huolehtii turvallisuusviestinnän sekä paloturvallisuustekniikan perusteiden opettamisesta. Turvallisuusviestinnän osalta iso kokonaisuus on peruskoulun kahdeksasluokkalaisille järjestettävä valtakunnallinen NouHätä!-pelastustaitokampanja, jonka loppukilpailun järjestämisestä vastaa Pelastusopiston AMK-opiskelijat.

– Paloturvallisuustekniikan perusteissa tutkimme oletettuun palonkehitykseen perustuvaa suunnittelua, tarkastelemme, miten se eroaa taulukkomitoituksesta ja millaisia yhtymäkohtia niistä löytyy. Toisaalta tiimissämme opetetaan myös valvontaa eli miten palotarkastuksia tehdään, Samuli kertoo.

Monipuoliset harjoitusympäristöt

Pelastusopistolla on varsin laajat harjoitusympäristöt. Paloteknisiä laitteistoja löytyy luokista sekä kampusalueelta useampia, ja harjoitusalueella sijaitseva paloteatteri on eräs Samulin lempipaikoista. Opetustila on auditoriomainen sisältäen erillisen polttotilan, johon pystytään rakentamaan erilaisia palotilanteita ja seuraamaan, miten ne kehittyvät sekä sammuvat joko ihmisen tai automatiikan hoitamana.

– Tämän työn merkitys tulee varmasti siitä, että teemme aidosti yhteiskunnallisesti merkittävää työtä. Koulutamme pelastusalan ja hätäkeskustoiminnan ammattilaisia. Minulle hyvin tärkeää on, että työssä pystyy haastamaan itseään. Opetustyö on palkitsevaa, ei ole valmista sapluunaa, miten asiat tulee tehdä, vaan sen saa itse luoda. Toisaalta taas palaute on aika välitöntä, että toimiiko se oma opetusratkaisu, Samuli pohtii.

Aiemmin Samuli on ollut töissä paloteknistä suunnittelutyötä tekevässä suunnittelutoimistossa sekä peruskoulussa opettajana ja opinto-ohjaajana. Molemmista ammateista hän kokee olleen hyötyä Pelastusopiston opettajauralla.

– Työskentely täällä on varsin monipuolista. Voi olla toimistopäiviä, luokkaopetuspäiviä tai voimme olla Korvaharjun harjoitusalueella tekemässä mitä moninaisimpia paloturvallisuuteen liittyviä asioita. Opetusta on täällä noin 50–60 % työajasta. Loppuaika on opetuksen kehittämistyötä, erilaisissa hankkeissa mukana oloa, oman substanssiosaamisen kehittämistä ja niin edelleen, Samuli summaa.

Toiveena monipuolisilla taustoilla olevia henkilöitä

Samuli haluaisi Pelastusopistolle laajalla taustalla olevia henkilöitä, myös pelastusalan ulkopuolelta.

– Se tekisi hyvää meidän alalle isossa kuvassa. Virkoja kun aukeaa, kannattaa avoimin mielin hakea mukaan. Valintahan tapahtuu sitten sen perusteella, kuka on soveltuvin tehtävään, Samuli hymyilee.

– Pelastusopisto sopii työntekijänä sellaiselle, joka haluaa kehittää itseään sekä olla mukana kehittämässä koko pelastusalaa. Pystyn suosittelemaan Pelastusopistoa työpaikkana hyvillä mielin. Olen viihtynyt erinomaisesti ja näen itseni täällä tulevaisuudessakin töissä, Samuli päättää.

Ympärillä on huipputiimi ammattilaisia

14.6.2024

Pelastusopistolla ensihoidon koulutuksen tiimissä työskentelee opettajana Jonna Holopainen. Pääpaino Jonnan työssä on pelastajatutkinnon ensihoidon opetuksessa, mutta pieniä osa-alueita löytyy kaikista muistakin tutkintoon johtavista koulutuksista.

– Olen kyllä viihtynyt, olen nyt kolme vuotta ollut täällä töissä. Olihan tämä sellainen hyppy tuntemattomaan, kun tulin, kun en ollut aiemmin tehnyt opettajan töitä, Jonna hymyilee.

Kenttätöistä opettajaksi

Jonna on aiemmin työskennellyt ensihoidossa kentällä viitisentoista vuotta, sen jälkeen hän on työskennellyt muun muassa aluehallintovirastolla ennen Pelastusopistolle tuloa.

– Opettajakoulutuksen olen myös käynyt, mutta en ole päätoimisen opettajan töitä tehnyt ennen kuin tänne päädyin, Jonna kertoo.

Jonnan työn pääpaino on harjoituksissa. Taitopaja-tyyliset oppimiskokonaisuudet, joissa opetellaan joku uusi asia, ja harjoitukset sekä kampuksella että harjoitusalueella, ovat tyypillisimpiä. Kampuksella oleva ensihoitosimulaattoritila on yksi Jonnan tärkeimmistä opetustiloista.

– Tämä on kodinomainen tila, jossa meillä on käytössä nukke, jolle pystymme antamaan tietokoneella vaikka minkälaisia arvoja. Nukella on hengitysäänet ja tunnusteltava pulssi. Näin opiskelijoille saadaan mahdollisimman todenmukainen harjoitustilanne, Jonna kertoo.

Simulaattoritilassa pystytään myös tallentamaan harjoituksesta video, jota läpikäymällä pystytään vielä jälkikäteen pohtimaan mitä asioita on jäänyt mieleen.

Vapautta ja vastuuta

Opettajan vastuulla on se, että opiskelijat oppivat. Vapautta tulee opiskelukokonaisuuksien suunnittelujen vapaudesta. Asiat toki nojaavat valtakunnallisiin käypä hoito -suosituksiin, mutta opetuksen suunnittelun toteuttaminen, se miten asiat opetetaan, on opettajan päätettävissä ja suunniteltavissa.

– Parasta minun työssäni ovat opiskelijat ja työkaverit. Näkee, kun oppilaat oppivat ja kun ympärillä on vielä huipputiimi ammattilaisia, niin kyllähän täällä viihtyy, Jonna kiittelee.

Kehitystyötä opettamisen ohessa

Jonnan mielestä sellainen ihminen, joka tykkää haasteista, sopii Pelastusopistolle töihin. Opiskelijakunta on motivoitunutta, mutta lähtötaidoiltaan vaihtelevaa. Osa tulee suoraan toisen asteen opinnoista tai lukiosta, osalla on jo kymmenenkin vuotta kokemusta kentältä.

– Kehitysmyönteisiä ja kehityshalukkaita ihmisiä, ketkä haluavat kehittää sekä pelastustoimea että Pelastusopiston tarjoamia koulutuksia. Motivoituneita ihmisiä, sellaisia me tänne kaipaamme, Jonna summaa.

– Henkilökohtaisella tasolla ajattelen niin, että jos joku tuolla joskus pelastaa hengen minun opettamieni asioiden perusteella, niin se on aika loistava juttu. Se luo merkitystä työlle, Jonna päättää.

Parasta työssä on opiskelijat

14.6.2024

Kuopiossa toimiva Pelastusopisto on ainoa valtakunnallinen pelastus- ja hätäkeskusalan oppilaitos. Opistossa opetetaan sekä toista astetta että ammattikorkeakoulutasoa. Lisäksi oppilaitos toteuttaa täydennyskoulutuksia.

Pelastusopistolla erilaisissa opetustehtävissä jo 15 vuotta työskennellyt vanhempi opettaja Mika Smura on kokenut oppilaitoksella monta vaihetta opiskelijan ja työntekijän roolissa. Mika työskentelee nykyisin pelastustoiminnan johtamisen tiimissä tiiminvetäjänä ja vanhemman opettajan virassa.

– Meillä on iso ja merkittävä rooli tämän yhteiskunnan turvallisuuden rakentajana. Minun vastuullani on pelastustoiminnan johtamisen perusteet -opintojakso alipäällystölle ja pelastusalan päällystökurssille (AMK) sekä useita täydennyskoulutusvastuita. Lisäksi olen päässyt mukaan useisiin opintojaksoihin sekä pelastustoimintaa ja sen johtamista kehittäviin hankkeisiin, Mika kertoo.

Haastattelupäivänä Mika pitää yhdessä kollegansa kanssa pelastustoiminnan johtamisen osaamisen kartoitusta alipäällystöopiskelijoille. Osaamisen näytössä opiskelijat toimivat simuloidussa joukkuevasteen rakennuspalotehtävässä pelastustoiminnan johtajana. Tehtävässä arvioidaan muun muassa oppilaan kykyä ottaa alalle tyypillinen perustehtävä johtaakseen, huomioiden tarvittavat suorituskykyvaatimukset sekä sammutus- ja pelastustyön kiireelliset tehtävät.

– Parasta täällä työskentelyssä on ehdottomasti meidän opiskelijat. Meille hakee oppilaita, jotka haluavat oikeasti oppia. Motivoituneita opiskelijoita on kiva opettaa ja siinä oppii itsekin samalla, Mika hymyilee.

Kiinnostus heräsi opiskeluaikoina

– Olen itse päätynyt tänne opintojeni kautta. Kiinnostus opettajan työhön heräsi jo silloin, kun olin itse täällä opiskelijana. Pelastuslaitoksella työskentelyn aikana tein täällä jo töitä tuntiopettajana ja lyhyempiä sijaisuuksia. Nykyisessä virassani olen ollut jo kahdeksan vuoden ajan, Mika jatkaa.

Mika on aiemmin työskennellyt muun muassa paloesimiehenä Kainuun pelastuslaitoksella. Työssä karttunut substanssiosaaminen on tärkeässä osassa opettajan työssä, mutta sen lisäksi tarvitaan Mikan mukaan myös pedagogisia taitoja, jotta asiat pystyy soveltamaan opetettavan ryhmän mukaisiksi.

Opistolla aloittavat opiskelijat tulevat mukaan usein varsin erilaisilla koulutustaustoilla. Osa tulee esimerkiksi ammattioppilaitoksesta tai lukiosta, osa on saattanut olla jo kymmenkunta vuotta pelastusalan töissä, sopimuspalokunnassa ja niin edelleen. Vaihteleva lähtötaso pitää ottaa huomioon opetusta suunniteltaessa, mutta kentällä olleilta voi tulla myös paljon hyviä asioita opetukseen.

– Kyllä ne opiskelijat myös haastavat opettajaa. Asiat pitää pystyä heille perustelemaan, miksi työtehtävät tulee tietyllä tavalla tehdä, ja se on hyvä asia. Emme me ole täällä julistamassa totuuksia, vaan annamme opiskelijoille mahdollisuuden oppia, Mika pohtii.

Luottamuksellinen työilmapiiri

Mika on kokenut omassa tehtävässään kollegoiden kesken vallitsevan syvän luottamuksen ilmapiirin.

– Minulle annetaan laajojakin vastuita, esihenkilöni ja tiimikaverini sekä johto luottavat siihen, että lastu lentää ja tulosta syntyy. Varsin itsenäisesti saan omaa työtäni tehdä, Mika kiittelee.

– Olen ahkerasti vaihtanut aiemmin työpaikkoja, oikeastaan viiden vuoden välein. Nyt olen nykyisessä työssäni ollut jo kahdeksan vuoden ajan, eikä ole kertaakaan tullut sellaista tunnetta, että pitäisi lähteä pois. Päivätyöstä tykkään, sinivilkkuja ja pillikeikkaa on jo tullut nähtyä tarpeeksi, Mika päättää.

Vastuuta ja vapautta sopivassa suhteessa

14.6.2024

Pelastusopiston harjoitusalueella, Kuopion Korvaharjussa käy kuhina aamulla, kun alkamassa on yhtä aikaa monta erilaista harjoitusta tuleville pelastajille. Paloautoja ja ambulansseja virtaa portista sisään. Käytöstä poistettuja autoja kuljetetaan pyöräkuormaajalla harjoitusrasteille pilkottavaksi ja paksu savu alkaa nousta paloteatterilta.

Kaksi ja puoli vuotta Pelastusopistolla täysipäiväisen opettajan virassa ollut Markus Vaara on tänään pitämässä tolppaan ajetun auton pelastusrastia. Tieliikennepelastamisen tiimissä työskentelevä Markus on Pelastusopiston kasvatteja itsekin.

– Armeijan jälkeen pohdin, että mitä sitä alkaisi opiskelemaan ja Pelastusopisto tuli silloin mieleen. Sillä tiellä käytännössä ollaan. Pelastajantutkinnon jälkeen työskentelin Pohjois-Savon pelastuslaitoksella ja 2016 suoritin alipäällystökurssin täällä, Markus muistelee.

Alkuun osa-aikaisena oman työn ohessa

Alipäällystökurssin jälkeen Markukselle tarjottiin töitä opistolla osa-aikaisena tuntiopettajana. Markus aloitti pelastajantyön ohessa tekemään 50-prosenttista työaikaa opistolla. Pelastuslaitoksen työvuorojärjestelmän kanssa kahden työn yhteensovittaminen oli helppoa.

– Kun laitoksella tehdään normaali 24 tunnin työvuoro, sen jälkeen on kolme seuraavaa vuorokautta vapaata. Näillä vapailla sitten kävin täällä opettamassa, eli tein käytännössä kahta työtä yhtä aikaa, Markus naurahtaa.

– Kun käytännössä pääsi kokeilemaan tätä työtä, niin sitten se tuntuikin omalta, Markus jatkaa.

Markus ohjaa tottuneen oloisesti uusia pelastajaoppilaita irrottamaan kylkikolaroidusta autosta ovet ja B-pilarin, jotta kuskin paikalla oleva ihmisen kokoinen nukke saadaan siirrettyä turvallisesti rankalaudalla ulos ajoneuvosta.

Vastuuta ja vapautta sopivassa suhteessa

– Monipuolista työtä tämä on. Omasta työajasta ainakin puolet menee täällä harjoitusalueella käytännön suoritteita opettaen. Opetan käytännössä kaikkea mitä pelastustoimintaan kuuluu ja mitä tulevan pelastajan pitää työssään osata, Markus summaa.

Markus pitää vastuusta ja vapaudesta mitä opettajan työ Pelastusopistolla antaa. Oman kokemuksen jakaminen on mielekästä. Itsensä kehittämistä työ vaatii, opettajan pitää pysyä ajan hermolla muuttuvista suosituksista. Liikaa ei pidä vanhoihin oppeihin tukeutua ja välillä vaaditaan myös poisoppimista.

– Jos on sellainen henkilö, joka haluaa kehittää asioita ja tehdä monipuolista työtä, niin voin kyllä suositella Pelastusopistoa työpaikkana. Päivät on erilaisia, välillä ollaan harjoitusalueella ja välillä toimistolla. Ja päivätyö, se tuntuu hyvälle pelastuslaitoksen ympäripyöreiden päivien jälkeen, Markus hymyilee.

– Kyllähän työllä on iso merkitys elämässä. Jos aamulla tuntuu hyvältä lähteä töihin, niin silloin tietää, että on oikeassa työssä, Markus päättää.

  • 1
  • 2
  • Next Page »
  • Suomeksi (FI)
  • På svenska (SV)
Contacts  •  Search

Vaihde puh. 0295 450 201
PL 1122 (Hulkontie 83), 70821 Kuopio
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Yhteystiedot
Tietosuoja
Saavutettavuus
Kysy ja anna palautetta
Sivukartta

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Emergency Services Academy Finland   •
Tel. +358 295 450 201
P.O. Box 1122, FI-70821 Kuopio, Finland
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Sitemap
Feedback and Questions

Pelastusopisto – Emergency Services Academy Finland

We provide vocational education for firefighters, sub-officers, fire officers and emergency response centre operators in Finland. We also offer a wide variety of specially tailored further training and in-service training for national and international professionals in the rescue and emergency field. We are also responsible for the training and recruitment of Finnish experts to international civil protection missions.

Education

Emergency Response Centre Operator »

Firefighter »

Sub-Officer »

Fire Officer »

Tailor-made Training »

Preparedness Training »

Shortcuts

Contacts »

RDI Services »

Contact Request for Training »

Library »

Material Bank »

Tietosuoja
Saavutettavuus


Emergency Services Academy Finland
  •
P.O. Box 1122, FI-70821 Kuopio, Finland
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Contact information
Data protection and processing of personal data
Accessibility statement
Provide feedback
About the website
Site map

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

© 2025 · PelastusopistoTakaisin ylös

close