Vietimme tänä keväänä 2025 pelastajakurssien P127 ja P128 valmistujaisia. Samaan aikaan tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Pelastusopistolla pelastustoiminnan opettajana toiminut Juha Höök valmistui pelastajakurssilta P7. Kysyimme Juhalta mietteitä aiheesta hänen viimeisellä työviikollaan. Määräaikainen työ päättyi toukokuun lopussa.
– Aloitin opinnot vuonna 1994, ja samana vuonna pääsin ensimmäisen kerran töihin palokuntaan. Valmistumisen jälkeen toimin palomies-sairaankuljettajana Etelä-Suomessa. Työn ohessa suoritin terveydenhuoltoalan ammattitutkinnon ensihoidosta. Vuosina 2000–2001 työskentelin sotilaspalokunnassa Kosovossa, ja vuonna 2002 aloitin AMKN2-päällystökurssilla Pelastusopistolla. Tästä valmistumisesta tulee nyt tasan 20 vuotta, Juha muistelee.
Pelastusopiston harjoittelujakso avasi tien opettajan uralle
Juha asui Kuopiossa päällystökurssin aikaan, ja hän päätti kysyä Pelastusopistolta harjoittelujaksoa. Paikka avautui ja opettajan työ vei mennessään.
– Opettajan työ maistui ja työpanokseeni oltiin tyytyväisiä, niin siinä menikin opetustehtävissä vuoteen 2009 asti.
Perhesyyt veivät sittemmin takaisin Etelä-Suomeen kotiseuduille. Oltuaan Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella paloesimiehen tehtävissä ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella palomestarina, avautui uusi mahdollisuus opettajan tehtäviin savusukelluksen vastuuopettajan sijaisena.
– Edellisestä opettajan pestistä jäi kipinä palamaan. Ajattelin tulevani uudestaan opistolle töihin, kun se on mahdollista. Nimenomaan työn luonteen takia ja sen, että se opettaa paljon ammatillisesti.
Opetustyö mahdollistaa kahdensuuntaisen oppimisen
Työnkuva on ollut Juhalle melko tuttu aiemman kokemuksen myötä, mutta järjestelmät ovat vuosien kuluessa muuttuneet.
– Opetustyöhön on tullut mukaan erilaisia tietoteknisiä ohjelmia ja simulaattoreita, on otettu tekoälyä avuksi, VR-laseja ja muita riippuen opetettavasta aihealueesta.
Erityisesti Juha on pitänyt siitä, että opettajan työssä on voinut hyödyntää omaa työkokemusta. Lisäksi oppimista tapahtuu kahteen suuntaan.
– Kaikkia niitä vivahteita, missä olen ollut työurani aikana, pystyn hyödyntämään opettajan työssä. Voin välittää kokemuspohjaista tietoa opiskelijoille ja tuoda myös opettajakollegoille tuulahduksen nykyisestä kenttätyöstä. Samalla voin itse päivittää ammatillista osaamistani ja siirtää uutta tietoa kentälle, kun palaan palomestarin virkaan.
Pelastusalan operatiivinen työ opitaan tekemällä. Peruskoulutuksessa luodaan pohja, jonka ympärille lähdetään rakentamaan omaa ammatti-identiteettiä ja -taitoa. Juha peräänkuuluttaa kuitenkin osaamisen päivittämisen puolesta.
– Olen sitä koulukuntaa, joka puhuu sen puolesta, että operatiivisen henkilöstön olisi käytävä säännöllisesti päivittämässä osaamistaan, esimerkiksi opintojen muodossa. Myös tämän kaltaiset opettajan tehtävät ovat loistava mahdollisuus siihen. Samaan hengenvetoon totean, että tietojen päivittäminen on paikallaan myös operatiivista kenttää opettaville opettajille aika-ajoin.
Opettajan työssä on mahdollisuus vaikuttaa valtakunnallisesti
Erityisen hienoksi Juha on kokenut sen, että opettajan työssä on päässyt mukaan kehittämään pelastusalaa eteenpäin.
– Olen ollut urani aikana vähän sellainen työturvallisuuden äänitorvi. Aiemmin opettajana toimiessani pääsin tekemään muun muassa useamman pelastusalalla käytössä olevan julkaisun. Pääsin myös osallistumaan hankkeeseen, jossa kartoitettiin pelastusalan työturvallisuuden tilaa uhkatilanteiden osalta.
– Nykyisen sijaisuuteni aikana saimme käyntiin pelastajille suunnatun opetuspaketin väkivallan uhkatilanteisiin. Opetus saatiin mukaan myös opetussuunnitelmiin. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten opettajan työssä pääsee mukaan kehittämään ja innovoimaan pelastusalan työtä, Juha lisää.
Pelastustoiminnan tiimissä puhalletaan yhteen hiileen
Pelastustoiminnan vastuualueeseen PETOVA kuuluu kaksi tiimiä, sammutus- ja pelastustoiminta. Yhteistyö tiimien kesken sujuu jouhevasti.
– Jokaiselta vastuualueelta ja opintojaksolta löytyy vastuuopettajat, mutta muuten työtä tehdään sujuvasti ristiin. Kaiken kaikkiaan tiimissä vallitsee oikein hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki. Aina saa apua ja neuvoja, mikäli niitä tarvitsee.
– Opetuksen ulkopuolinen työ on ollut melko vapaasti itse suunniteltavissa ja se on mahdollistanut myös etätyön opetuksen valmistelun ja suunnittelun osalta, Juha lisää.
Juha haluaa nostaa esiin tiiminsä ja Pelastusopiston panostuksen työturvallisuuteen.
– Tämä konkretisoituu suojavarusteissa ja altistumisen ehkäisyssä. Täällä toimitaan edelläkävijänä savusukeltavien opettajien biomonitoroinnin ja työterveyshuollon osalta.
Työrytmissä ja kuormittavuudessa eroa pelastuslaitoksen virkaan
Pelastuslaitoksella työskennellään vuorokausi kerrallaan minuutin hälytysvalmiudessa. Kenttätyössä myös henkinen rasitus on toisenlaista.
– Operatiivisessa työssä on aina kyseessä tositilanne, siksi työ rasittaa henkisesti eri tavoin.
Vastuissa on myös tehtävien välillä eroja.
– Palomestarina sinulla on vastuullasi työvuoron henkilöstö. Opettajana vastuullasi on opiskelijat, jotka muodostavat kauttasi kuvan pelastusalasta sekä oppivat ensimmäiset tavat ja työtehtävät.
Kesän tullen paluu pelastuslaitokselle
Määräaikainen 10 kuukauden sijaisuus tuli toukokuussa päätökseen. Voisiko Juha työskennellä Pelastusopistolla tulevaisuudessa vielä kolmannenkin kerran?
– Olen viihtynyt opettajan tehtävässä molempien pestien aikana, joten vanhan viidakon sanonnan mukaan ”koskaan ei kannata sanoa ei koskaan”, Juha hymyilee.