Pelastusopiston verkkosivusto
Siirry Sisältöön
  • SV
    • Suomeksi (FI)
    • In English (EN)
  • Framsida
  • Examensutbildning
    • Nödcentraloperatörsexamen
      • Yrkesbeskrivning, nödcentraloperatör
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Räddarexamen
      • Yrkesbeskrivning, räddare
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Underbefälsexamen
      • Yrkesbeskrivning, underbefälsexamen
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Befälsexamen för räddningsbranschen (YH)
      • Yrkesbeskrivning, befäl inom räddningsbranschen
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Konditionstest
    • Att studera vid Räddningsinstitutet
      • Räddningsinstitutets studerandeförening
      • Studiesociala ärenden
  • Övrig utbildning
    • Kurs- och utbildningskalender
    • Internationell räddningsverksamhet
    • Avtalspersonalens utbildning
      • Avtalspersonalens kurser
      • Avtalspersonalens befälskurser
      • Att bli ansvarig utbildare
    • Fortbildning
    • Beredskapsutbildning
  • Forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet
    • Pronto
  • Biblioteks- och informationstjänster
    • Biblioteket
    • Publikationer och material
      • Publikationsserie A: Läromedel
      • Publikationsserie B: Forskningsrapporter
    • Statistik (Pronto)
  • Erkännande av yrkeskvalifikationer
  • Information om Räddningsinstitutet
    • Samhällsansvar och hållbarhet
    • För besökare
    • Övningsområde och inlärningsmiljöer
    • Restaurang Tulikukko
  • Kontaktuppgifter
    • Kartor och köranvisningar
    • För medierna
    • Ge respons!
    • Räddningsinstitutets krypterade e-post
    • Anmälningskanal
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Information om webbplatsen
      • Sidkarta
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Framsida
  • Examensutbildning
    • Nödcentraloperatörsexamen
      • Yrkesbeskrivning, nödcentraloperatör
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Räddarexamen
      • Yrkesbeskrivning, räddare
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Underbefälsexamen
      • Yrkesbeskrivning, underbefälsexamen
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Befälsexamen för räddningsbranschen (YH)
      • Yrkesbeskrivning, befäl inom räddningsbranschen
      • Urvalsgrunder
      • Urvalsprov
    • Konditionstest
    • Att studera vid Räddningsinstitutet
      • Räddningsinstitutets studerandeförening
      • Studiesociala ärenden
  • Övrig utbildning
    • Kurs- och utbildningskalender
    • Internationell räddningsverksamhet
    • Avtalspersonalens utbildning
      • Avtalspersonalens kurser
      • Avtalspersonalens befälskurser
      • Att bli ansvarig utbildare
    • Fortbildning
    • Beredskapsutbildning
  • Forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet
    • Pronto
  • Biblioteks- och informationstjänster
    • Biblioteket
    • Publikationer och material
      • Publikationsserie A: Läromedel
      • Publikationsserie B: Forskningsrapporter
    • Statistik (Pronto)
  • Erkännande av yrkeskvalifikationer
  • Information om Räddningsinstitutet
    • Samhällsansvar och hållbarhet
    • För besökare
    • Övningsområde och inlärningsmiljöer
    • Restaurang Tulikukko
  • Kontaktuppgifter
    • Kartor och köranvisningar
    • För medierna
    • Ge respons!
    • Räddningsinstitutets krypterade e-post
    • Anmälningskanal
    • Dataskydd och behandling av personuppgifter
    • Information om webbplatsen
      • Sidkarta
      • Tillgänglighetsutlåtande

Opettajan työssä voi vaikuttaa ja oppia molemmin puolin

18.6.2025

Opettaja ohjaa harjoitusta.

Vietimme tänä keväänä 2025 pelastajakurssien P127 ja P128 valmistujaisia. Samaan aikaan tuli kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Pelastusopistolla pelastustoiminnan opettajana toiminut Juha Höök valmistui pelastajakurssilta P7. Kysyimme Juhalta mietteitä aiheesta hänen viimeisellä työviikollaan. Määräaikainen työ päättyi toukokuun lopussa.

– Aloitin opinnot vuonna 1994, ja samana vuonna pääsin ensimmäisen kerran töihin palokuntaan. Valmistumisen jälkeen toimin palomies-sairaankuljettajana Etelä-Suomessa. Työn ohessa suoritin terveydenhuoltoalan ammattitutkinnon ensihoidosta. Vuosina 2000–2001 työskentelin sotilaspalokunnassa Kosovossa, ja vuonna 2002 aloitin AMKN2-päällystökurssilla Pelastusopistolla. Tästä valmistumisesta tulee nyt tasan 20 vuotta, Juha muistelee.

Pelastusopiston harjoittelujakso avasi tien opettajan uralle

Juha asui Kuopiossa päällystökurssin aikaan, ja hän päätti kysyä Pelastusopistolta harjoittelujaksoa. Paikka avautui ja opettajan työ vei mennessään.

– Opettajan työ maistui ja työpanokseeni oltiin tyytyväisiä, niin siinä menikin opetustehtävissä vuoteen 2009 asti.

Perhesyyt veivät sittemmin takaisin Etelä-Suomeen kotiseuduille. Oltuaan Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella paloesimiehen tehtävissä ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella palomestarina, avautui uusi mahdollisuus opettajan tehtäviin savusukelluksen vastuuopettajan sijaisena.

– Edellisestä opettajan pestistä jäi kipinä palamaan. Ajattelin tulevani uudestaan opistolle töihin, kun se on mahdollista. Nimenomaan työn luonteen takia ja sen, että se opettaa paljon ammatillisesti.

Opetustyö mahdollistaa kahdensuuntaisen oppimisen

Työnkuva on ollut Juhalle melko tuttu aiemman kokemuksen myötä, mutta järjestelmät ovat vuosien kuluessa muuttuneet.

– Opetustyöhön on tullut mukaan erilaisia tietoteknisiä ohjelmia ja simulaattoreita, on otettu tekoälyä avuksi, VR-laseja ja muita riippuen opetettavasta aihealueesta.

Erityisesti Juha on pitänyt siitä, että opettajan työssä on voinut hyödyntää omaa työkokemusta. Lisäksi oppimista tapahtuu kahteen suuntaan.

– Kaikkia niitä vivahteita, missä olen ollut työurani aikana, pystyn hyödyntämään opettajan työssä. Voin välittää kokemuspohjaista tietoa opiskelijoille ja tuoda myös opettajakollegoille tuulahduksen nykyisestä kenttätyöstä. Samalla voin itse päivittää ammatillista osaamistani ja siirtää uutta tietoa kentälle, kun palaan palomestarin virkaan.

Pelastusalan operatiivinen työ opitaan tekemällä. Peruskoulutuksessa luodaan pohja, jonka ympärille lähdetään rakentamaan omaa ammatti-identiteettiä ja -taitoa. Juha peräänkuuluttaa kuitenkin osaamisen päivittämisen puolesta.

– Olen sitä koulukuntaa, joka puhuu sen puolesta, että operatiivisen henkilöstön olisi käytävä säännöllisesti päivittämässä osaamistaan, esimerkiksi opintojen muodossa. Myös tämän kaltaiset opettajan tehtävät ovat loistava mahdollisuus siihen. Samaan hengenvetoon totean, että tietojen päivittäminen on paikallaan myös operatiivista kenttää opettaville opettajille aika-ajoin.

Opettajan työssä on mahdollisuus vaikuttaa valtakunnallisesti

Erityisen hienoksi Juha on kokenut sen, että opettajan työssä on päässyt mukaan kehittämään pelastusalaa eteenpäin.

– Olen ollut urani aikana vähän sellainen työturvallisuuden äänitorvi. Aiemmin opettajana toimiessani pääsin tekemään muun muassa useamman pelastusalalla käytössä olevan julkaisun. Pääsin myös osallistumaan hankkeeseen, jossa kartoitettiin pelastusalan työturvallisuuden tilaa uhkatilanteiden osalta.

– Nykyisen sijaisuuteni aikana saimme käyntiin pelastajille suunnatun opetuspaketin väkivallan uhkatilanteisiin. Opetus saatiin mukaan myös opetussuunnitelmiin. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten opettajan työssä pääsee mukaan kehittämään ja innovoimaan pelastusalan työtä, Juha lisää.

Pelastustoiminnan tiimissä puhalletaan yhteen hiileen

Pelastustoiminnan vastuualueeseen PETOVA kuuluu kaksi tiimiä, sammutus- ja pelastustoiminta. Yhteistyö tiimien kesken sujuu jouhevasti.

– Jokaiselta vastuualueelta ja opintojaksolta löytyy vastuuopettajat, mutta muuten työtä tehdään sujuvasti ristiin. Kaiken kaikkiaan tiimissä vallitsee oikein hyvä yhteen hiileen puhaltamisen henki. Aina saa apua ja neuvoja, mikäli niitä tarvitsee.

– Opetuksen ulkopuolinen työ on ollut melko vapaasti itse suunniteltavissa ja se on mahdollistanut myös etätyön opetuksen valmistelun ja suunnittelun osalta, Juha lisää.

Juha haluaa nostaa esiin tiiminsä ja Pelastusopiston panostuksen työturvallisuuteen.

– Tämä konkretisoituu suojavarusteissa ja altistumisen ehkäisyssä. Täällä toimitaan edelläkävijänä savusukeltavien opettajien biomonitoroinnin ja työterveyshuollon osalta.

Työrytmissä ja kuormittavuudessa eroa pelastuslaitoksen virkaan

Pelastuslaitoksella työskennellään vuorokausi kerrallaan minuutin hälytysvalmiudessa. Kenttätyössä myös henkinen rasitus on toisenlaista.

– Operatiivisessa työssä on aina kyseessä tositilanne, siksi työ rasittaa henkisesti eri tavoin.

Vastuissa on myös tehtävien välillä eroja.

– Palomestarina sinulla on vastuullasi työvuoron henkilöstö. Opettajana vastuullasi on opiskelijat, jotka muodostavat kauttasi kuvan pelastusalasta sekä oppivat ensimmäiset tavat ja työtehtävät.

Kesän tullen paluu pelastuslaitokselle

Määräaikainen 10 kuukauden sijaisuus tuli toukokuussa päätökseen. Voisiko Juha työskennellä Pelastusopistolla tulevaisuudessa vielä kolmannenkin kerran?

– Olen viihtynyt opettajan tehtävässä molempien pestien aikana, joten vanhan viidakon sanonnan mukaan ”koskaan ei kannata sanoa ei koskaan”, Juha hymyilee.

Työskentely Pelastusopistossa

Juha Höök
Palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos - Opettaja, sammutustekniikka (2004–2009, 2024–2025)

Lisää uratarinoita

Opettajan työssä voi vaikuttaa ja oppia molemmin puolin

Juha Höök

Palomestari, Keski-Uudenmaan pelastuslaitos - Opettaja, sammutustekniikka (2004–2009, 2024–2025)
Selkeä päämäärä ja rento ilmapiiri oppimisessa

Timo Laatikainen

Vanhempi opettaja, hätäkeskustiimi
Teemme aidosti merkittävää työtä

Samuli Kräkin

Opettaja, onnettomuuksien ehkäisy
Ympärillä on huipputiimi ammattilaisia

Jonna Holopainen

Opettaja, ensihoito
Parasta työssä on opiskelijat

Mika Smura

Vanhempi opettaja, pelastustoiminnan johtaminen
Vastuuta ja vapautta sopivassa suhteessa

Markus Vaara

Opettaja, pelastustoiminta
Työ on kauttaaltaan opettavaa ja innostavaa

Jyrki Laakso

Opettaja, sammutustekniikka
Opiskelijoiden ahaa-elämykset ilahduttavat

Timo Harju

Opettaja, hätäkeskustiimi
Etuoikeus olla mukana tekemässä turvallista yhteiskuntaa

Aino Harinen

Tutkija
  • Suomeksi (FI)
  • In English (EN)
Kontaktinformation  •  Sök

Vaihde puh. 0295 450 201
PL 1122 (Hulkontie 83), 70821 Kuopio
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Yhteystiedot
Tietosuoja
Saavutettavuus
Kysy ja anna palautetta
Sivukartta

Följ oss

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Pelastusopisto   •   Vaihde puh. 0295 450 201
PL 1122 (Hulkontie 83), 70821 Kuopio
Sähköposti pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Räddningsinstitutet   •   Tfn +358 295 450 201
PB 1122 (Hulkontie 83), FI-70821 Kuopio, Finland
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Tietoa sivustosta
Tietosuoja
Saavutettavuus
Sivukartta
Kysy ja anna palautetta
Sidkarta
Frågor och synpunkter

Räddningsinstitutet

Räddningsinstitutet ordnar grundläggande yrkesutbildning och fortbildning för räddningsväsendet och nödcentralerna samt beredskapsutbildning. Vid sidan om utbildningsuppdraget svarar Räddningsinstitutet för samordningen av forskningsverksamheten inom hela räddningsväsendet i Finland och upprätthåller räddningsväsendets centralbibliotek. Räddningsinstitutet ansvarar för utbildning och rekrytering av sakkunniga samt skickar dem till operationer i utlandet.

Utbildning

Nödcentaloperatörsexamen »

Räddningsmannaexamen »

Underbefälsexamen »

Befälsexamen för räddningsbranschen (YH) »

Fortbildning »

Beredskapsutbildning »

Snabblänkar

Kontaktinformation »

Forskning och utveckling »

Bibliotek »

Materialbank »

Lediga jobb »

Tietosuoja
Saavutettavuus


Räddningsinstitutet   •
PB 1122 (Hulkontie 83), FI-70821 Kuopio, Finland
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Kontaktuppgifter
Dataskydd och behandling av personuppgifter
Tillgänglighetsutlåtande
Ge respons
Information om webbplatsen
Sidkarta
Anmälningskanal

Följ oss

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

© 2025 · PelastusopistoTakaisin ylös

close