Pelastusopiston verkkosivusto
Siirry Sisältöön
  • EN
    • Suomeksi (FI)
    • På svenska (SV)
  • Home
  • Degree programmes
    • Emergency Response Centre Operator degree
    • Firefighter degree
    • Sub-officer degree
    • Bachelor of Rescue Services
    • Studying at the Emergency Services Academy
  • Other education and training
    • International civil protection
    • Training for contract fire brigade personnel
    • Continuing professional education
    • Preparedness training
  • Research, development, and innovation
  • Library and information services
    • Statistics (Pronto)
  • About Emergency Services Academy Finland
    • Responsibility and sustainability
    • For visitors
    • Training ground and learning environments
  • Contact information
    • Maps and driving directions
    • For the media
    • Provide feedback
    • Data protection and processing of personal data
    • About the website
      • Site map
      • Accessibility statement
  • Home
  • Degree programmes
    • Emergency Response Centre Operator degree
    • Firefighter degree
    • Sub-officer degree
    • Bachelor of Rescue Services
    • Studying at the Emergency Services Academy
  • Other education and training
    • International civil protection
    • Training for contract fire brigade personnel
    • Continuing professional education
    • Preparedness training
  • Research, development, and innovation
  • Library and information services
    • Statistics (Pronto)
  • About Emergency Services Academy Finland
    • Responsibility and sustainability
    • For visitors
    • Training ground and learning environments
  • Contact information
    • Maps and driving directions
    • For the media
    • Provide feedback
    • Data protection and processing of personal data
    • About the website
      • Site map
      • Accessibility statement

Avoin viestintä tutkimuksesta lisää tietoa ja vahvistaa demokratiaa

23.1.2023 - Viestinta-Peo

  • 23.1.2023
  • 4T puheenvuorot, Blogi
Aino Harinen katsoo kameraan hymyillen.

Marraskuussa 2022 julkaistu Tiedebarometri kertoo, että tutkittu tieto kiinnostaa suomalaisia, ja kansalaisten luottamus tieteeseen ja tutkimukseen pysyy korkeana. Luottamus ei kuitenkaan jakaudu kansalaisten keskuudessa tasaisesti. Samalla, kun yhteiskunnalliset kriisit näyttäisivät lisänneen jo ennalta koettua luottamusta, myös tieteeseen ja sen tekijöihin epäillen suhtautuvien epäluottamus on kasvanut entisestään.

Epäilijöiden joukko on valtavirtaan nähden pieni, mutta usein sitäkin näkyvämpi ja kuuluvampi. Tässä ajassa tutkijan onkin tärkeää pysähtyä miettimään epäluottamuksen syitä ja keinoja sen hälventämiseen.

Viestinnän merkitys luottamuksen rakentamisessa on kiistaton, joten tutkimusviestintää tarvitaan enemmän kuin koskaan. Aktiivisesti viestivä tutkija herättää luottamusta sanoittamalla ja selittämällä, kutsumalla vuorovaikutukseen sekä auttamalla muuttamaan tiedon toiminnaksi.

Luottamusta vahvistava tutkimusviestintä ei tarkoita vain tuloksista raportointia

Tutkimusviestintä ei ole vain tulosten julkistamista, vaan suunnitelmallinen viestintä on tärkeä ottaa mukaan koko tutkimusprosessiin. Välttämättä aina ei muistakaan, kuinka merkittävä osa luottamuksen rakentumista myös esimerkiksi tutkimuksen kyselylomakkeet tai haastattelurungot ovat. Jos vastaaja kokee esimerkiksi kyselyn ohjaavan vastaamaan tietyllä tavalla, luottamus sen paremmin tutkijaan kuin tutkimukseen ei ainakaan vahvistu.

Luottaakseen tutkittuun tietoon kansalaisen tulee luottaa tiedon jakajaan. Tiedebarometrin mukaan suomalaiset uskovat erityisesti tutkijoita, joiden kasvot ja ääni ovat tulleet tutuiksi eri kanavissa. Pelastusalankin tutkimusviestinnän ympärillä on käyty keskustelua tarpeesta näkyville persoonille. Onko meillä tutkimuksesta viestivää ja tunnettua henkilöä, jota yleisöt ymmärtävät ja jonka sanaan he luottavat? Tietääkö media, kehen olla yhteydessä, kun se kaipaa tietoa pelastusalan tutkimuksesta?

Erottuakseen viestivirrasta tutkijan on toisinaan uskallettava myös heittäytyä. Vaikka tutkimusviestintä esimerkiksi somessa voi olla viihdyttävääkin, sitä ei tehdä pilailumielessä: someviestintäkin perustuu tavoitteisiin ja se tulee kytkeä vahvasti tutkimuksesta viestimisen kokonaisuuteen.

Tutkimuksesta keskustelu edistää tiedon leviämistä ja jalostumista – ja sitä tutkijoilta myös odotetaan

Demokraattisessa yhteiskunnassa tutkitun tiedon nähdään lähtökohtaisesti olevan yhteistä omaisuutta. Tutkimustietoa etsitään ja siitä keskustellaan etenkin perinteisessä mediassa, mutta myös verkossa ja somessa. Tutkimuksesta keskustelu on lähtökohtana myös tutkitun tiedon tehokkaalle leviämiselle ja jalostumiselle.

Nykyiseen toimintaympäristöön liittyy yhä vahvemmin vaatimus sietää epävarmuutta ja jatkuvia muutoksia. Iloksemme myös Tiedebarometri 2022 osoittaa, että kansalaiset ymmärtävät tiedon muuttuvan tutkimustiedon lisääntyessä, eikä tieteen moniäänisyys rapauta luottamusta niin paljon kuin on uskottu. Tiedebarometrin mukaan suomalaiset luottavat myös tutkijoiden eettisyyteen sekä pitävät heidän osallistumistaan julkiseen keskusteluun omalla asiantuntija-alueellaan hyvänä ja päätöksentekoa hyödyttävänä. Kansalaisten mielestä tutkijoiden ei kuitenkaan pitäisi sekaantua politiikkaan eikä antaa politiikan vaikuttaa näkemyksiinsä

Toimiva tutkimusviestintä edellyttää seurantaa ja ennakointia sekä tukea ja resursseja

Somessa periaatteessa kuka tahansa voi saada äänensä kuuluviin. Moniäänisyys ja sananvapaus ovat yhteiskuntamme perusarvoja ja demokratian edellytyksiä, mutta ne saattavat tuoda mukanaan myös lieveilmiöitä. Häirintää, uhkailua tai epäasiallisia kommentteja ei tietenkään tule hyväksyä, ja viestijöiden tuleekin punnita myös viestinnän kanaviin liittyviä valintoja tämä huomioiden. Lisäksi organisaatioissa tulee olla selkeä prosessi mahdollisten ongelmatilanteiden käsittelyyn sekä tukea sitä tarvitseville. Tutkimuksesta viestivien työssä jaksamista on tuettava näinä päivinä entistäkin enemmän.

Somessa myös erilaiset väärän, valheellisen tai virheellisen tiedon muodot leviävät tehokkaasti. Tutkimuksesta viestivän tehtävänä on tarjota tutkittua tietoa kansalaisten näkemysten ja poliittisen päätöksenteon pohjaksi. Näin myös viestintäympäristön seuraaminen, ennakoiva viestintä sekä informaatiovaikuttamisen tunnistaminen ja tarvittaessa siihen reagointi ovat olennainen osa tutkijan ammattitaitoa.

Tähän kaikkeen tarvitaan viestinnän resursseja. Onko meillä pelastusalan tutkimuksessa resursoitu riittävästi esimerkiksi some-keskustelun seuraamiseen? Tiedämmekö, millaista keskustelua toimintaamme liittyvistä teemoista käydään? Olemmeko ylipäätään näkyvillä eri kanavissa? Tavoittaako alan tutkimustieto myös epäilijät?

Tavoittava, selkeä, inhimillinen ja rehellinen viestintä on tutkijan velvollisuus

Tutkittu tieto on vaikuttavaa vain jaettuna ja ymmärrettynä – niin että se voi muuttua toiminnaksi. Tutkimuksesta viestivää voi pitää tulkkina tutkimuksen ja yleisöjen välillä. Tutkijan tehtävänä on myös antaa tieteeseen perustuvia ohjeita, joten hänen vastuunsa viestiä monikanavaisesti, ymmärrettävästi ja eri ryhmien tarpeet huomioiden korostuu.

Mahdolliset virheet on uskallettava myöntää, omia näkemyksiään päivittää ja anteeksikin pyytää, jos aihetta siihen on. Viestinnän vaikuttavuutta pohtiessa on myös hyvä miettiä, mitä olisi tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta, jos tutkimuksesta ei olisi viestitty ollenkaan.

Aino Harinen
Tutkija
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalvelut

Pelastusopiston luotsaamaan, Palosuojelurahaston rahoittaman Tutkimustulokset timanteiksi, tiedoksi ja toiminnaksi (4T) -hankkeen tavoitteena on vahvistaa pelastusalan tutkimuksen vaikuttavuutta viestinnällä. Voit lukea hankkeen edellisen blogikirjoituksen täältä: Pelastusalan tutkimus ansaitsee tulla kuulluksi

Post navigation

Edellinen
Seuraava
Arkisto

Kategoria: 4T puheenvuorot, Blogi

  • Suomeksi (FI)
  • På svenska (SV)
Contacts  •  Search

Vaihde puh. 0295 450 201
PL 1122 (Hulkontie 83), 70821 Kuopio
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Yhteystiedot
Tietosuoja
Saavutettavuus
Kysy ja anna palautetta
Sivukartta

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Emergency Services Academy Finland   •
Tel. +358 295 450 201
P.O. Box 1122, FI-70821 Kuopio, Finland
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Sitemap
Feedback and Questions

Pelastusopisto – Emergency Services Academy Finland

We provide vocational education for firefighters, sub-officers, fire officers and emergency response centre operators in Finland. We also offer a wide variety of specially tailored further training and in-service training for national and international professionals in the rescue and emergency field. We are also responsible for the training and recruitment of Finnish experts to international civil protection missions.

Education

Emergency Response Centre Operator »

Firefighter »

Sub-Officer »

Fire Officer »

Tailor-made Training »

Preparedness Training »

Shortcuts

Contacts »

RDI Services »

Contact Request for Training »

Library »

Material Bank »

Tietosuoja
Saavutettavuus


Emergency Services Academy Finland
  •
P.O. Box 1122, FI-70821 Kuopio, Finland
pelastusopisto@pelastusopisto.fi

Contact information
Data protection and processing of personal data
Accessibility statement
Provide feedback
About the website
Site map

Follow us

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

© 2025 · PelastusopistoTakaisin ylös

close