Palopäällystön koulutusohjelmaan kuuluu Tutkimusviestinnän 2 opintopisteen opintojakso, jossa opetellaan kirjoittamaan raportti. Monelle opiskelijalle opinnäytetyö on ensimmäinen laatuaan ja aihe outo.
Itä-Suomen yliopistossa on jo muutaman vuoden ajan opetettu käyttäen käänteistä opetusta (Flipped classroom), josta saatuihin tuloksiin ollaan oltu tyytyväisiä. Vaikeissa matematiikan opinjaksoissa on saavutettu hyviä tuloksia. Ideana on, että opiskelija aktivoituu ja sitoutuu opetukseen ja oppimiseen.
Pelastusopistolla aloitti keväällä 2017 muutaman opettajan flippariryhmä, joka sai opetusta flipauksesta ja työaikaa kehittää omaa opetustaan. Olin yksi näistä opettajista. Alkukeväästä 2017 Markku Saarelainen, oppimisympäristöjen kehittämispäällikkö Itä-Suomen yliopistosta, opasti meitä tähän uudenlaiseen metodiin ja haastoi ajattelemaan opetuksesta entisestä poikkeavalla tavalla.
Oma kokemukseni on ollut positiivinen. Rakensin uuden opintojakson Moodle-oppimisympäristöön tavoitteenani saada opiskelijat tutustumaan tunneilla käsiteltäviin asioihin etukäteen, mikä tarkoitti ennakkotehtävien tekemistä aihepiiristä. Tehtävien tekemistä seurattiin ja tehtävistä annettiin palautetta heti. Opintojakson suoritus edellytti, että kaikki tehtävät oli tehty ja vieläpä sovittuna aikana. Kontaktitunneille osallistuminen oli yksi arvioinnin kohteista, sillä tuntien aikana keskusteltiin aiheista ja pareina tehdyistä tehtävistä ja niiden ratkaisuista.

Kaikki uusi haastaa tekijäänsä. Tässäkin oli omia kompastuskiviä matkan varrella: lukujärjestys ei palvellut opettajaa tai opiskelijoita, sillä kontaktituntien välissä olisi oltava aikaa tehtävien tekemiseen ja palautteen antamiseen. Opettajana on haastavaa luopua vanhasta mallista olla se henkilö, joka yrittää yksin vastata opetuksesta ja oppimisesta. Positiivinen kokemus oli arvioinnin muuttuminen kannustavaksi ja oppimista edistäväksi, ei jälkeenpäin tapahtuvaksi tuomioksi. Opintojakson flippaaminen antoi minulle opettajana paljon uutta ajateltavaa – kokemus ensimmäisestä flippauksesta vahvisti omaa käsitystäni oppimisesta: vastuu on opiskelijalla.