Nödcentraloperatör
En nödcentraloperatör som arbetar i en nödcentral svarar på nödsamtal som kommer till nödnumret 112. Samtalen kan gälla människor som har skadat sig eller insjuknat akut, trafikolyckor, pågående brott eller situationer som hotar den allmänna ordningen och tryggheten, till exempel en eldsvåda eller sociala nödsituationer.
Operatörens uppgift är att utreda vad som hänt och var, bedöma uppdragets riskklass och alarmera de lämpligaste hjälpinstanserna så att de kan ta sig till platsen. Utgående från informationen om händelsen ska operatören även bedöma patientens hälsorisk och tillstånd, identifiera sociala nödsituationer och bedöma behovet av hjälp från räddnings- och polismyndigheterna.
Arbetet kräver förmåga att möta en människa som är i kris. Vid behov ger operatören instruktioner och handledning om första hjälpen, förstahandssläckning eller andra åtgärder. Operatören stöder också polisens eller räddningsverkets alarmerade enheter i sina uppdrag. Arbetet är treskiftsarbete.
En nödcentraloperatör som arbetar på en nödcentral är en expert som kan arbeta självständigt och etiskt samt fatta logiska beslut och samarbeta multiprofessionellt. I arbetet betonas mångsidig kundservice, samarbetsförmåga och kunnande i datatekniskt krävande arbete.