Inlärningsmiljöer
Vi förbereder våra studerande inför arbetslivets behov genom verklighetstrogna, inlärningsfrämjande miljöer. Inlärningsuppfattningen baserar sig på konstruktivism där de studerande lär sig och tillämpar ny information utifrån det de tidigare lärt sig. Främjandet av säkerhetstänkandet baserar sig på en identifiering av olycksrisker eller samhällshot och på att minska de konsekvenser som inträffade olyckor och störningar i samhället för med sig. Undervisningen genomförs enligt principen för flerformsstudier vilket möjliggör att Räddningsinstitutets inlärningsmiljöer kan omformas för det ämne som för tillfället studeras.
Simulerade inlärningsmiljöer
De simulerade inlärningsmiljöerna skapas genom att lägga till verklighetstrogenhet till de inlärningsmiljöer som redan används för utbildningar. Vi utnyttjar audiovisuella effekter, datateknik, scenografier och påhittade men verklighetstrogna situationsbeskrivningar. De simulerade inlärningsmiljöerna består av en grupp olika produkter och system samt kombinationer av dessa som optimeras för utbildningen i fråga.
Inlärning med hjälp av simuleringar gör det möjligt att lära sig nytt, att tillämpa sina kunskaper i praktiska övningar och att skapa sådana övningar som det inte är möjligt att simulera på övningsområdet. En simulerad inlärningsmiljö ska betraktas som en framtidens pedagogiska lösning, inte som ett tekniskt hjälpmedel för ett läroämne. Att skapa Räddningsinstitutets simulerade inlärningsmiljöer är en del av vår verksamhetsidé, och den låter oss förbättra samhällets välfärd genom att öka kunskaperna inom säkerhetsbranschen.