Pelastusopiston TKI-palvelujen hallinnoiman ja Palosuojelurahaston rahoittaman Kohti tuloksellisempaa turvallisuusviestintää -hankkeen (1.9.2018–28.2.2020) kolmas osajulkaisu julkaistiin 6.11.2019.
Hankkeessa toteutetaan neljä osatutkimusta sekä kehitetään yhdessä kohderyhmään kuuluvien oppilaiden ja heidän opettajiensa kanssa demoversiota turvallisuusteemaisesta opetuspelistä, jota on tarkoitus kehittää hankkeen päätyttyä edelleen pelastus- ja opetustoimen valtakunnalliseen käyttöön. Hankkeen tavoitteena on ollut myös tuottaa avauksia turvallisuusviestinnän vaikuttavuuden mittaamiseen, opetus- ja pelastustoimen turvallisuuskasvatusyhteistyön kehittämiseen sekä pelastuslaitosten keskinäisen yhteistyön syventämiseen turvallisuuskasvatuksessa. Lisäksi hankkeessa on testattu palvelumuotoilun menetelmien soveltumista turvallisuuskasvatuksen kehittämiseen.
Nyt julkaistussa hankkeen kolmannessa osajulkaisussa esitellään hankkeeseen osallistuneiden luokkien oppilaiden teemahaastattelujen tulokset. Varsinaisiin tutkimushaastatteluihin osallistui 26 lasta kuudelta peruskoulun kakkosluokalta, minkä lisäksi teemahaastattelurunkoa testattiin ennen haastattelujen alkamista kuuden, niin ikään peruskoulun kakkosluokkaa käyvän lapsen kanssa. Haastatteluja tukevana aineistona käytettiin oppilaitoksilla toteutetuissa pelidemon testauksissa ja osallistavissa pelisuunnittelun työpajoissa toteutettua osallistuvaa havainnointia. Aineistoa analysoitiin laadullisesti mm. sisällönanalyysin ja laadullisen havainnointiaineiston lähiluvun avulla.
Nyt julkaistussa osajulkaisussa tarkasteluun nousevat oppilaiden näkemykset ja kokemukset turvallisuudesta, turvallisuuskasvatuksesta, digitaalisista oppimispeleistä sekä pelien hyödyntämismahdollisuuksista alakoululaisten turvallisuuskasvatuksessa. Tavoitteena on ollut ennen varsinaisen pelin kehittämistyön aloittamista selvittää, onko mobiilipeleillä ylipäätään kysyntää kohderyhmien parissa. Kyse on tapaustutkimuksesta, joka koskee rajallista määrää yksilöitä, joten tulokset eivät ole sellaisinaan yleistettävissä valtakunnallisiksi. Niistä piirtyy kuitenkin selkeä kokonaiskuva näiden kolmen suomalaisen alakoulun ja niissä opiskelevien lasten turvallisuuteen, turvallisuuskasvatukseen ja mobiilipelien opetus- ja kasvatuskäyttöön liittämistä arjen pohdinnoista, haasteista ja mahdollisuuksista sekä kehittämisajatuksista.
Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan täällä.
Tuloksia esitellään myös hankkeen 16.12.2019 Helsingissä järjestämässä avoimessa seminaarissa, jonka ohjelma löytyy täältä:
https://www.pelastusopisto.fi/wp-content/uploads/Ohjelma_Loppuseminaari_16122019_final.pdf
Lisätiedot tutkija Aino Harinen, aino.harinen@pelastusopisto.fi